چیزی به نام درب بطری 4 لیتری، درب بطری یک لیتری و ...(امثال این عبارت) وجود ندارد! شاید این جمله کمی عجیب به نظر برسد اما برای دسته‌بندی درب بطری و گالن، معیار دیگری استفاده می‌شود که جامع‌تر اما متفاوت با این نام‌گذاری عرفی است.

تولیدکنندگان محصولات فرم مایع در تمام حوزه‌های مختلف اعم از صنایع شیمیایی، صنایع شوینده، صنایع غذایی و ... ، برای بسته‌بندی محصولات خود، به استفاده از بطری یا گالن در اندازه‌های مختلف نیاز دارند. علاوه بر این، بخش مهمی از انواع بطری و گالن ، درب مورد مصرف برای آن‌هاست که انتخاب نوع درب بطری گاهی برای مشتریان، موضوعی چالش‌برانگیز خواهد بود. در این مقاله با انواع بطری و گالن و انواع درب بطری مناسب آن‌ها و روش انتخاب صحیح درب و متعلقات آب‌بندی آشنا خواهید شد.

انواع بطری و گالن‌های مورد مصرف برای بسته‌بندی مایعات

صنعت بسته‌بندی امروزه عرصه مهم و پررقابتی برای کسب‌وکارهای مختلف است و تولیدکنندگان برای فروش محصولات خود خیلی روی کیفیت بسته‌بندی حساب می‌کنند. برای بسته‌بندی مایعات، ناگزیریم تا از انواع بطری و گالن ( معمولاً پلاستیکی ) استفاده کنیم که امکان پر کردن داشته و دارای درب پلاستیکی باشند.

بطری‌های تولیدی برای این منظور، با روش‌های مختلف مانند پت، بادی و ... تولید می‌شوند که البته در این مقاله ما به انواع بطری بادی اشاره خواهیم داشت.

برای انتخاب بطری مناسب معمولاً اولین معیاری که مورد بررسی قرار می‌گیرد، حجم بطری یا گالن برحسب لیتر است. بطری 4 لیتری، بطری 1 لیتری، بطری 2 لیتری و ... برخی از انواع حجم گالن‌های پرمصرف هستند.
طراحی بطری و گالن، می‌تواند تنوع بسیار زیادی در شکل ظاهری داشته باشد و امکان خلاقیت در شکل کلی بطری، بسیار  زیاد است. 

نوع دیگری از تقسیم‌بندی گالن‌ها، برحسب قطر گلویی آن‌هاست. گلویی گالن، همان بخش استوانه‌ای شکل خروج مایع است که درب بطری روی آن قرار می‌گیرد و دارای برآمدگی‌هایی به نام " رِزوِه " است. قطر گلویی 38م.م، 42 م.م، 45 م.م و 50 م.م از جمله معروف‌ترین و پرمصرف‌ترین انواع قطر گلویی بطری به شمار می‌روند و مهم‌ترین بخش گالن  برای انتخاب درب مناسب ، قطر گلویی گالن است.

انواع "درب" بطری و گالن

درب بطری و گالن بخش بسیار مهمی از بسته‌بندی مایعات است که وظیفه نگهداری و حفاظت از مواد داخل بطری در برابر انواع ذرات خارجی مانند غبار و هوا و ... و همچنین جلوگیری از بیرون ریختن مواد داخل بطری را به عهده دارد.

درب بطری با توجه به نوع مواد محتوی گالن دارای آب‌بندی‌های مختلفی خواهد بود؛ لذا برای درب بطری روغن موتور، درب بطری شوینده، درب بطری سم، درب بطری مواد شیمیایی و... طراحی و آب بندی های مختلفی وجود دارد.

 انواع درب بطری در اندازه‌های مختلف، عموماً برحسب قطر  گلویی گالن‌ها ساخته می‌شوند. طراحی و تولید درب گالن عملی به‌مراتب پیچیده‌تر از تولید بطری است و فرایندهای دقیقی برای حفظ ظاهر شکیل و ساختار استاندارد آن صورت می‌گیرد.

شرکت مهندسی روهین تراش طیف بسیار متنوعی از درب گالن  را در اختیار مصرف‌کنندگان قرار داده که انتخاب آن را راحت‌تر می‌کند.

برخی از تولیدکنندگان بطری‌هایی در دو اندازه مختلف تولید می‌کنند یا پس از مدتی اقدام به تغییر اندازه بطری خود می‌کنند و قصد دارند تا هر دو بطری آن‌ها دارای یک ‌شکل درب در اندازه‌های مختلف باشد؛ به همین منظور شرکت روهین تراش تعداد زیادی از درب‌های تولیدی خود را در اندازه‌های جفتی قرار داده است که از یک طراحی، دو اندازه مختلف وجود داشته باشد.

نحوه انتخاب درب بطری مناسب

با توجه به اشارات قبلی، درب گالن و بطری برحسب قطر گلویی گالن دسته‌بندی می‌شود؛ لذا ابتدا باید قطر گلویی موردنیاز شما مشخص شود؛ اما نکته مهمی اینجا نهفته است.

با توجه به محدودیت‌های بسیار بیشتر در روش تولید درب بطری ، نسبت به خود گالن، مشتریان ابتدا درب گالن خود را تهیه کرده و سپس برای تولید بطری با گلویی متناسب به گالن ساز خود سفارش می‌دهند؛ چراکه امکان تغییر اندازه گلویی در بطری و گالن بسیار راحت است اما تغییر اندازه یک درب، مگر در موارد سفارشی با هزینه بالا، امکان پذیر نیست.

گاهی ممکن است یک درب 38 میلی‌متری روی یک بطری 1 لیتری و در موردی هم همین درب روی یک بطری 4 لیتری بسته شود که وجه اشتراک آن‌ها، قطر گلویی آن‌هاست.

امروزه بسیاری از تولیدکنندگان و فروشندگان درب گالن نیز، به‌صورت سیستماتیک و عرفی از اندازه‌های روتین درب بطری مانند 38 میلی‌متری، 42 میلی‌متری، 45 میلی‌متری و 50 میلی‌متری استفاده می‌کنند.

گاهی ممکن است که هنگام تصمیم‌گیری برای انتخاب بطری و درب مناسب برای بسته‌بندی خود، با سؤالاتی مواجه شوید که پاسخ آن‌ها را در جایی نمی‌یابید. کارشناسان متخصص روهین تراش همواره در دسترس شما هستند تا با بررسی دقیق نیاز شما و مشاوره تخصصی، بهترین پیشنهادات و راه‌حل‌ها را برای شما عنوان کنند. برای مشاوره رایگان، همواره می‌توانید با شماره تلفن‌های این شرکت، تماس حاصل فرمایید.